Wednesday 24 July 2013

RAMADHAN KARIM

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Alhamdulillah, syukur dipanjatkan ke hadrat Allah subnahu waTaala kerana masih diberi peluang untuk menikmati bulan yang penuh keberkatan ini.Sedar tak sedar, langkah kita kian menghampiri malam- malam terakhir di bulan Ramadhan al-Mubarak, iaitu bulan di mana Allah melimpahkan pelbagai ganjaran pahala kepada hamba-hambaNya . Jika tahun lalu kita ralat kerna tidak dapat melakukan yang terbaik, kita perbaiki untuk Ramadhan kali ini.

Setiap apa yang Allah perintahkan kepada kita sepastinya ada hikmah dan kebaikan sebaliknya. Begitu juga puasa. Puasa sebenarnya mendatangkan banyak manfaat kepada kesihatan 

Firstly,puasa membersihkan hati.Dengan berpuasa, kita akan menginsafi keadaan saudara seagama kita yang terpaksa berpuasa kerana tidak mempunyai makanan. Justeru, puasa mengajar kita supaya bersabar, mengambil nilai-nilai positif dan membersihkan hati untuk lebih takwa kepadaNya.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Orang yang paling banyak kenyang di dunia adalah yang paling lama lapar di akhirat"Hadith Riwayat Al-Bazzar

Second, puasa ubat kepada penyakit perut. Banyak kajian mengesahkan puasa mampu mencegah serta menyembuhkan pelbagai jenis penyakit yang dihidapi manusia. Antara empat manfaat yang dinyatakan dari sudut kesihatan iaitu menurunkan kandungan gula dalam darah(BLOOD GLUCOSE LEVEL), tekanan darah, lipid darah dan berat badan. Kepada anda semua yang mempunyai masalah berat badan atau obesiti, usahlah berdiet, tetapi banyakkan berpuasa.Okay??

Last but not least,puasa juga menajamkan minda . Puasa bukan saja dapat menjaga kesihatan dan melawan penyakit, bahkan dapat menajamkan minda. Dalam ilmu biologi, ketika usus dan perut sedang melakukan proses pencernaan , otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini keran tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Sebab itulah apabila kita makan sampai terlalu kenyang , otak kita akan menjadi lemah untuk berfikir dan tubuh pun akan rasa mengantuk dan malas. Ketika berpuasa, tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada otak. Ini menjadikan otak dapat berfungsi dengan lancar dan fikiran pun akan tenang.

GOT IT?
~SEMOGA RAMADHAN KITA KALI INI LEBIH BAIK DARIPADA TAHUN LEPAS~

AMIIN~~

No comments:

Post a Comment